Co je síťový marketing? Proč je tak účinný? A jak ho můžeš využít k budování úspěšného a prosperujícího podnikání? To vše se dozvíš v tomto článku!
Co kdyby existoval způsob online podnikání, ve kterém
…nemusíš vytvářet vlastní produkt…
…kde můžeš jednoduše prodávat produkty někoho jiného…
…a kde je možné každý měsíc vydělat slušné množství peněz?
To je přesně to, co ti umožňuje síťový marketing online.
- A nejlepší je… může to dělat kdokoliv.
- Vše, co potřebuješ, jsou informace, které zjistíš v tomto článku a odhodlání.
- Ale než se k tomu dostaneme, co vlastně je sítový marketing online?
Co je síťový marketing online?
Síťový marketing online je moderní obchodní model, který se zakládá na propojování a vytváření prodejních příležitostí skrze internet.
Avon je například globální společnost síťového marketingu (MLM), která nabízí možnosti síťového marketingu jednotlivcům, kteří se přihlásí. Lidé, kteří se zaregistrují do síťového marketingového programu Avonu, pak mohou prodávat Avon produkty svým přátelům (odtud “síť”) a dostávat tak provizi.
Je to podobné jako affiliate marketing s jedním důležitým rozdílem: s MLM provádíte prodej, nejen přivádíte návštěvnost na affiliate odkaz. Proto nejčastěji lidé prodávají jako prvním svým přátelům a kolegům, protože tito lidé jsou pro ně často nejlehčí cílovou skupinou. Ale váš růst v síťovém marketingu se zde nemusí zastavit. Ve skutečnosti se lidé, kteří uspějí v síťovém marketingu, nezastavují – vytvářejí si online obchody, budují prodejní funnely a vytvářejí plnohodnotný podnik.
Ale než se pustíme do toho, jak můžete vybudovat úspěšný MLM byznys… pojďme se zabývat tzv. slonem v místnosti – problémem, který vidí všichni, ale málokdo o něm chce mluvit.
Jsou MLM firmy podvodné?
Tím slonem v místnosti je v tomto případě otázka, zda se nejedná jen o nějaký podvod. Někdy dochází k mínění, že společnosti jako Avon, Beachbody, Pampered Chef a Monat jsou jen dalším pyramidovým schématem.
Realita je odlišná.
Pyramidová schémata jsou nelegální a obvykle vyžadují investice a nábor bez skutečného produktu (odtud pojem “schéma”). Naopak MLM (Multi-Level Marketing) a síťové marketingové společnosti jsou legitimní subjekty, které podporují jednotlivce v prodeji jejich produktů za provizi. I když mnoho lidí zapojených do síťového marketingu nakonec neprodává více než svým přátelům (protože neznají online strategie), tento obchodní model je skutečný a dokonce udržitelný (pokud znáte správnou strategii).
Takže, ačkoli otázka o podvodnosti síťového marketingu je oprávněná, není to pravidlo, které by se vztahovalo na všechny společnosti v této oblasti. Je důležité rozlišovat mezi pyramidovými schématy a sítovým marketingem, který může přinést úspěch a příležitosti pro ty, kteří jsou ochotni se do sítě zapojit s odpovídajícím přístupem a znalostmi.
I síťovém marketingu se však objevují rozdíly mezi společnostmi. Některé jsou velmi restriktivní a neumožňují vám používat placenou reklamu nebo prodávat jejich produkty online. Jiné zase mohou nabízet zanedbatelnou provizi.
Ale jsou i takové, které jsou skvělé pro budování udržitelného příjmu. Zde jsou 3 věci, na které se zaměřit při výběru síťové marketingové společnosti a produktu.
3 věci, na které se zaměřit při výběru MLM
Ne všechny MLM společnosti jsou si rovny. Níže ti ukážu 3 nezbytné věci, na které se zaměřit při výběru síťové marketingové společnosti, se kterou budeš spolupracovat.
1. Možnost prodeje online
Pokud ti MLM zakazuje prodej produktů online, tvůj byznys bude vážně omezený – primárně na tvé přátele a rodinu. Není nemožné rozvíjet MLM v blízkém okolí, ale je to mnohem obtížnější, než v online prostředí. A upřímně, chceš snad nabízet nějaké zboží své rodině a přátelům? Nahánět své kamarády s “úžasnou” nabídkou? Já tedy v žádném případě!
Takže před přihlášením si zkontroluj omezení. Máte povolený prodej produktů online? Máte povoleno provozovat reklamy a přivádět návštěvnost jinými způsoby?
Tyto otázky samy o sobě zásadně ovlivní úspěch tvého sítového marketingového podnikání.
2. Možnost mít svůj vlastní online obchod
Pokud ti MLM umožňuje prodávat jeho produkty online, pak další otázkou je. Můžu si vytvořit vlastní obchod?
Proč je to důležité?
Protože ti to umožňuje ovládat zážitek tvých zákazníků a budovat vlastní podnikání, aniž budeš příliš úzce svázán s MLM. To znamená, že můžeš růst jakýmkoliv způsobem, můžeš využívat prodejní funnely (téma tzv. funnelů si vysvětlíme později) a můžeš to budovat jako legitimní podnikání namísto toho, abys jen pořádal “víkendové” akce.
Mnoho MLM společností ti nyní umožňuje vytvořit prodejní systém na vlastní platformě.
3. Vysoká provize
A v neposlední řadě, jakou provizi dostaneš za každý prodej?
To je klíčový prvek dobrého síťového marketingového podnikání. Musíš si moci dovolit platit reklamy na Facebooku a jiné typy reklam, a přesto generovat zisk. Samozřejmě platí, čím vyšší provize, tím lépe.
Jak vybudovat síťový marketingový podnik pomocí vlastních webových stránek?
Můžeš použít několik webových platforem k vybudování úspěšného sítového marketingového podnikání. V USA patří mezi oblíbené webové platformy Clickfunnels nebo Kartra. U nás v Čechách máme něco podobného… a já např. používám kombinaci více online aplikací v češtině pro své weby, email marketing, formuláře pro sběr kontaktů na webu, nebo automatizovanou rozesílku uvítací sekvence emailů. Využíváme také AI aplikace umělé inteligence a pár dalších věcí k automatizaci většiny prodejních procesů. Není to složité a dá se to naučit.
Podívej se na video s případovou studií níže, jak Mindy a Mandy – jednovaječná dvojčata – využily web k rozvoji svých MLM podniků na novou úroveň. Je to sice promo video na Clickfunnels v angličtině, ale je dobře natočené.
Zde jsou kroky, jak postupovat a začít dělat totéž.
1. Vyber si svůj produkt
Prvním krokem je vybrat, jaké produkty budeš prodávat a s jakou síťovou marketingovou společností budeš spolupracovat. Doporučuji nevybírat hned první, na kterou narazíš, ale provést nějaký výzkum, abys zjistil, zda můžeš prodávat produkty online, jakou provizi získáš, a zjisti jakékoliv další omezení, která by mohla limitovat tvůj úspěch.
Zde je několik nejlepších MLM společností, které se mohou hodit…
- Monat – Produkty pro péči o vlasy a pleť, které můžete prodávat online ve vlastním internetovém obchodě se zhruba 30% provizí.
- LuLaRoe – Oblečení, které můžete prodávat online nebo offline s provizí mezi 35 % a 60 %.
- Shaklee – Zdravotní a beauty produkty, které můžete prodávat ve vlastním online obchodě s provizí mezi 4 % a 20 %.
- Scentsy – Vůně, které můžete prodávat online nebo offline s provizí 20 %.
- Young Living – Éterické oleje, které můžete prodávat online nebo offline s provizí 25 %.
2. Urči si svou cílovou skupinu
Dalším krokem je určit, kdo je tvá cílová skupina. Protože i když prodáváš produkty někoho jiného, budeš úspěšný pouze tehdy, když víš, komu prodáváš. Musíš porozumět své cílové skupině – Kdo jsou? Co chtějí? Čeho se bojí? Čím jsou nadšeni? Jak jim můžete pomoci?
Čím lépe jim budeš rozumět, tím snazší pro tebe bude jim prodávat online.
Zde je příklad…
Natalie Hodson prodává kurz, který pomáhá ženám zotavit se z dysfunkce pánevního dna po porodu.
Toto reklamní video na Facebooku ukazovalo, jak se Natalie omylem pomočila během cvičení, což se zdá být bláznivé. Ale je to skvělé lákadlo, protože zná svou cílovou skupinu.
Natalie dále zaujme svou cílovou skupinu, když přijdou na její stránku, kde hovoří o výzvách s dysfunkcí pánevního dna po porodu…
Nyní, když je její potenciální zákazník zaujat, je čas vyprávět poutavý příběh. Zde Natalie ukazuje své cílové skupině, že jim rozumí a že se dokáže ztotožnit s obtížemi, kterými procházejí. Tento příběh je především vyprávěn prostřednictvím videa na cílové stránce.
Nakonec je čas nabídnout řešení. Zde Natalie žádá potenciálního zákazníka, aby zakoupil její produkt (ale také může nabízet přihlášení k odběru emailů).
A protože prokázala, že rozumí své cílové skupině, lidé nakupují.
Jakmile rozumíš tomu, komu prodáváš, je čas vytvořit svůj prodejní funnel.
3. Vytvoř si svůj prodejní funnel
Abys mohl pravidelně prodávat své produkty v rámci sítového marketingu, budeš potřebovat něco, co se nazývá prodejní funnel…
Neměj však obavu – prodejní funnel je jednoduše série stránek, které jsou vytvořeny tak, aby vedly každého návštěvníka k přesným akcím, které od nich chceš, ať už se jedná o přihlášení k odběru e-mailů nebo nákup produktu.
Prodejní funnely mají mnohem vyšší konverzní poměr (účinnost prodávat) než prezentační webové stránky.
Existují různé druhy prodejních funnelů pro různé účely. Například zmíněný funnel podněcující zákazníka k nákupu.
Dále se může jednat o funnel s webinářem pro pořádání online události.
Nebo funnel se stránkou pro získání kontaktu od potenciálních zákazníků (a mnoho dalšího)
Jednoduše řečeno, prodejní funnely jsou strategickou a osvědčenou metodou pro rozvoj tvého online podnikání. Avšak vzhledem k tomu, že pracuješ s MLM, budeš mít omezené možnosti, jak můžeš využívat prodejní funnely.
Zde je pár nápadů…
- Začni budovat svůj seznam kontaktů pro e-mail marketing – Každé online podnikání potřebuje kontakty. Obecně platí, že čím větší je tvůj seznam, tím úspěšnějším se tvé online podnikání stává. Jedná se o levnou formu jak oslovit zákazníky, kteří projevili zájem o to co prodáváš. Kontaktovat a prodávat touto formou můžeš opakovaně bez velkého navýšení nákladů. Pokud potřebuješ radu obrať se na nás.
- Prodej produktů – Možnost použití prodejních funnelů pro prodej produktů závisí na tom, s jakým MLM spolupracuješ. Možná budeš muset být trochu kreativní při strukturování svého prodejního funnelu. Naše funnely mají za cíl pomoci s prodejem.
- Pořádání událostí – Pořádání zajímavého webináře nebo jiné online události je skvělým způsobem, jak získat potenciální zákazníky a podpořit prodej.
Nezapomeň se při psaní prodejního textu pro svůj prodejní funnel obracet přímo na svou cílovou skupinu. Ukaž jim, že rozumíš jejich potřebám a problémům a máš pro ně řešení, které jim může pomoci udělat změnu.
Tip: Tvou první prioritou by měl být prodejní funnel, který je zaměřený na získávání potenciálních zákazníků. Většina prodeje a komunikace se poté bude odehrávat prostřednictvím e-mailu.
Investuj do placené online reklamy
Většina lidí, kteří začnou s podnikáním v síťovém marketingu, prodává svým přátelům a rodině. Nechce se jim vydávat peníze tam, kde to má největší smysl, do reklamy, do přivedení nových zákazníků online. Když narazí na hranici okruhu svých známých, nemají následně další potenciální zákazníky. Často poté oslovují širší okruh na sociálních sítě a snaží se prodávat zde. Přesto jim však dříve nebo později dojdou potenciální zákazníci.
A tady je ten háček: placená reklama ti umožní pravidelně získávat další potenciální zákazníky a provádět prodej bez toho, abys ses spoléhal pouze na své bezprostřední kontakty.
Některé z nejlepších platforem pro spouštění reklam na vaše produkty v síťovém marketingu jsou…
- Facebook Ads – Můžeš spustit reklamy na Facebooku na tvůj prodejní funnel a generovat zájemce nebo dokonce realizovat prodej. Ujisti se, že to tvůj vybraný MLM povoluje.
- Bannerové reklamy – Můžeš platit za bannerové reklamy na různých webových stránkách ve tvé oblasti podnikání. Jen se opět ujisti, že tvůj MLM s tím nemá problém.
- Spolupráce s influencery – Jedním z nejlepších způsobů, jak získat návštěvnost do svého funnelu, je najít influencery ve tvé oblasti podnikaní a zaplatit jim, aby zmínili tvé produkty.
Jakmile začneš spouštět reklamy, ujisti se, že tak činíš s výdělkem. Měli bys stále dobře vydělávat i po zaplacení za reklamu. Pokud tomu tak není, zvaž přihlášení se do MLM, které nabízí lepší provizi, nebo se pokus optimalizovat své reklamy a snížit náklady.
Začni své online podnikání ještě dnes!
Jednou z nejlepších věcí při podnikání v síťovém marketingu je to, že vstupní náklady jsou poměrně nízké. Obvykle potřebuješ jen trochu peněz a odhodlání začít.
Takže postupuj podle výše uvedených kroků – vyber si svůj produkt, urči svou cílovou skupinu, vytvoř svůj prodejní funnel, plať za reklamy a buduj seznam kontaktů, které osloví přes e-mail. Pokud splníš vše uvedené, budeš na dobré cestě k vytvoření svého vlastního úspěšného podnikání v síťovém marketingu, kde tvé příjmy nebudou omezené na tabulkovou výplatou jako v běžném zaměstnání, žádný šéf ti nebude nařizovat co máš dělat, a tvůj životní čas nebude omezený 8 hodinovou pracovní dobrou a dovolenou na příděl.